Nokia: ქაღალდიდან ტელეფონებამდე

Nokia სატელეკომუნიკაციო სამყაროში ცნობილი ბრენდია, მაგრამ მისი სათავე მე-19 საუკუნეში იწყება, როდესაც ფინეთში ქაღალდის ქარხანა დაიწყო. წლების განმავლობაში, Nokia დივერსიფიცირებული იყო სხვადასხვა ინდუსტრიებში, როგორიცაა რეზინის, კაბელები, ელექტროენერგია და ელექტრონიკა, და იყო პიონერი მრავალი ინოვაციაში, რომლებმაც ჩამოაყალიბეს თანამედროვე ციფრული სამყარო. ეს სტატია შეისწავლის Nokia-ს ისტორიას, მისი თავმდაბალი დასაწყისიდან მობილური ტელეფონების ბაზარზე აღზევებამდე და დაცემამდე და ქსელური აღჭურვილობის პროვაიდერად მის ამჟამინდელ ტრანსფორმაციამდე.

დაარსება

სახელი Nokia მომდინარეობს ქალაქ Nokia-დან და მდინარე Nokianvirta-დან, სადაც კომპანიის მეორე ქაღალდის ქარხანა დაარსდა 1871 წელს ფრედრიკ იდესტამის მიერ, სამთო ინჟინერი. იდესტამმა დააარსა თავისი პირველი ქაღალდის ქარხანა 1865 წელს ტამპერეში, ქალაქ სამხრეთ-დასავლეთ ფინეთში, რომელიც მაშინ რუსეთის იმპერიის ნაწილი იყო. ის ლეო მეჩელინთან, სახელმწიფო მოღვაწესთან და მის მეგობართან ერთად, 1871 წელს ჩამოაყალიბა შეზღუდული პასუხისმგებლობის საზოგადოება სახელწოდებით Nokia Ab. მეჩელინი გახდა კომპანიის თავმჯდომარე 1896 წელს, მას შემდეგ რაც იდესტამი პენსიაზე გავიდა და დაარწმუნა აქციონერები გაფართოვდნენ ელექტროენერგიის ბიზნესში. 1902 წელს Nokia-მ დაიწყო ელექტროენერგიის გამომუშავება და გახდა პიონერი ინდუსტრიაში ახალი წარმოების მეთოდების დანერგვით და საკუთარი ელექტროსადგურების აშენებით¹.

Nokia-ს დივერსიფიკაცია

1898 წელს ედუარდ პოლონმა, ფინელმა ბიზნესის ლიდერმა, დააარსა Suomen Gummitehdas Oy (ფინური რეზინის სამუშაოები), კალოშების და სხვა რეზინის პროდუქტების მწარმოებელი. 1900-იანი წლების დასაწყისში ფინურმა Rubber Works-მა დააარსა ქარხნები Nokia-სთან ახლოს და გამოიყენა ქალაქის სახელი თავის ბრენდში. პირველი მსოფლიო ომის შემდეგ, Nokia კომპანია გაკოტრებას უახლოვდებოდა და იგი შეიძინა ფინურმა Rubber Works²-მა. 1932 წელს ფინურმა Rubber Works-მა ასევე შეიძინა Suomen Kaapelitehdas Oy (Finnish Cable Works), კომპანია, რომელიც აწარმოებდა სატელეფონო, ტელეგრაფისა და ელექტრო კაბელებს, რომელიც დაარსდა 1912 წელს არვიდ ვიკსტრომის მიერ. სამი კომპანია ფუნქციონირებდა Nokia Corporation-ის ქოლგის ქვეშ, მაგრამ ლეგალურად განცალკევებული დარჩა 1967 წლამდე, როდესაც ისინი გაერთიანდნენ ერთ ერთეულში³.

Nokia-ს აღზევება ელექტრონიკაში

1960-იან წლებში Nokia შევიდა ელექტრონიკის ინდუსტრიაში და დაიწყო რადიოტელეფონების, ტრანზისტორების, კონდენსატორების და სხვა კომპონენტების წარმოება. 1963 წელს Nokia-მ გამოუშვა თავისი პირველი ელექტრონული მოწყობილობა, პულსის ანალიზატორი ატომური ელექტროსადგურებისთვის. 1967 წელს Nokia-მ ასევე შექმნა თავისი პირველი კომპიუტერი MikroMikko, რომელიც იყო ერთ-ერთი პირველი დესკტოპ კომპიუტერი მსოფლიოში. 1979 წელს Nokia-მ შექმნა ერთობლივი საწარმო Salora-თან, ფინურ რადიოსა და ტელევიზიის მწარმოებელთან, რათა შეექმნა მობილური ტელეფონების კომპანია Mobira. Mobira-მ შექმნა პირველი მანქანის ტელეფონი 1982 წელს, ხოლო პირველი ხელის ტელეფონი 1987 წელს Mobira Cityman, რომელიც იწონიდა 800 გრამს და ღირდა 24000 ფინური მარკა (დაახლოებით 4560 ევრო). 1988 წელს Nokia-მ შეიძინა სალორას სამომხმარებლო ელექტრონიკის განყოფილება და დაარქვა Mobira, როგორც Nokia Mobile Phones⁴.

Nokia-ს ოქროს ხანა მობილურ ტელეფონებში

1990-იან წლებში Nokia გახდა მობილური ტელეფონების მსოფლიო ლიდერი, თავისი ინოვაციური პროდუქტებისა და დიზაინის წყალობით. 1991 წელს Nokia-მ პირველი GSM ზარი განახორციელა თავისი აღჭურვილობის გამოყენებით, ხოლო 1992 წელს გამოუშვა Nokia 1011, პირველი მასობრივი წარმოების GSM ტელეფონი. 1994 წელს Nokia-მ წარმოადგინა Nokia 2100 სერია, რომელშიც წარმოდგენილი იყო Nokia-ს საკულტო მელოდია და Snake თამაში. 1996 წელს Nokia-მ გამოუშვა Nokia 9000 Communicator, პირველი სმარტფონი, რომელსაც ჰქონდა სრული კლავიატურა და ვებ ბრაუზერი. 1998 წელს Nokia-მ აჯობა Motorola-ს, როგორც მობილური ტელეფონების ყველაზე გაყიდვადი მსოფლიოში. 1999 წელს Nokia-მ გამოუშვა Nokia 7110, პირველი ტელეფონი WAP-ით (Wireless Application Protocol), რომელიც აძლევდა ინტერნეტს. 2000 წელს Nokia-მ გამოუშვა Nokia 3310, ერთ-ერთი ყველაზე პოპულარული და გამძლე ტელეფონი, რომელიც ოდესმე შექმნილა, რომელიც გაიყიდა 126 მილიონი ერთეული მსოფლიოში⁵.

Nokia-ს დაცემა მობილურ ტელეფონებში

2000-იან წლებში Nokia-ს შეექმნა მზარდი კონკურენცია მობილური ტელეფონების სხვა მწარმოებლებისგან, განსაკუთრებით Apple-ისა და Samsung-ისგან, რომლებმაც წარმოადგინეს სმარტფონები სენსორული ეკრანებით, კამერებით და აპლიკაციების მაღაზიებით. Nokia-მ ვერ შეძლო ადაპტირება მომხმარებელთა ცვალებად პრეფერენციებთან და ბაზრის ტენდენციებთან და დაემორჩილა Symbian ოპერაციულ სისტემას, რომელიც მოძველებული და ნელი იყო iOS-სა და Android-თან შედარებით. Nokia-მ ასევე დაუშვა სტრატეგიული შეცდომები, როგორიცაა უარი თქვა Android-ის შემოთავაზებაზე მის ტელეფონებზე და Microsoft-თან პარტნიორობა Windows Phone-ის გამოსაყენებლად, რომელსაც ჰქონდა ბაზრის დაბალი წილი და შეზღუდული აპლიკაციების ეკოსისტემა. Nokia-ს ბაზრის წილი და მოგება დაეცა და 2013 წელს მან მიჰყიდა თავისი მობილური ტელეფონების ბიზნესი Microsoft-ს 5,4 მილიარდ ევროდ. მაიკროსოფტმა მოგვიანებით გააუქმა გარიგება, როგორც წარუმატებელი და შეწყვიტა Nokia-ს ბრენდი თავის ტელეფონებზე⁶.

Nokia-ს ტრანსფორმაცია ქსელური აღჭურვილობის პროვაიდერად

მობილური ტელეფონების ბიზნესის გაყიდვის შემდეგ, Nokia-მ ფოკუსირება მოახდინა ქსელური აღჭურვილობის განყოფილებაზე, Nokia Networks, რომელიც უზრუნველყოფს სატელეკომუნიკაციო ინფრასტრუქტურას და მომსახურებას ოპერატორებსა და საწარმოებს. ჩამოყალიბდა Nokia Networks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *